spontaan nieuwe partitie

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
harmjan

spontaan nieuwe partitie

Bericht door harmjan » 17 feb 2014 19:58

Ik heb mijn harde schijf onderverdeeld in twee partities: c en d. Nu zag ik laatst dat er een nieuwe partitie bij gekomen is: h. De laatste is klein, slechts 46 MB en heet "door het systeem gereserveerd." Die ruimte is op 3 MB na helemaal opgebruikt. Als ik klik op de betreffende partitie krijg ik de mededeling dat die leeg zou zijn maar dit is niet zo. Via Easeus Partition Master kreeg ik de informatie boven water dat het om drie bestanden zou gaan: boot, system volume information en een prullenbak.

Nu is mijn vraag: wat is het nut van deze partitie, waarom is die gecreëerd en kan het kwaad als ik deze verwijder?
Laatst gewijzigd door harmjan op 19 feb 2014 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

grasshopper

Re: spontane nieuwe partitie

Bericht door grasshopper » 17 feb 2014 21:34

Je kunt deze verwijderen, maar dan zul je een nieuwe installatie moeten doen. Het bevat de opstartbeheerder & de Boot Configuration Data. Verder reserveert het ruimte voor de opstartbestanden nodig voor Bitlocker schijfencryptie.

Als je opnieuw installeert (en zeker weet dat je Bitlocker niet gaat gebruiken), kun je deze partitie verwijderen en de opstartbeheerder en bcd naar de opstartpartitie schrijven.

harmjan

Re: spontaan nieuwe partitie

Bericht door harmjan » 17 feb 2014 22:25

Ik neem aan dat de analyse juist is maar dit roept ook vragen op. De voornaamste is natuurlijk dat ik eerst die extra partitie niet had. Eerst functioneerde alles normaal zonder die partitie. Wat kan Windows ertoe bewegen om de bestanden in deze partitie uit c te verwijderen om die vervolgens hier neer te zetten? Wat is het voordeel ervan?

En ten tweede, is de partitie groot genoeg? Er hoeft maar heel weinig bij te komen en de ruimte is te krap. Hoe gaat dat dan verder? Ik heb al geprobeerd om de ruimte groter te maken maar dit lukt niet. Ik heb dit geprobeerd met Easeus Partitionmaster. Dan moet je eerst van de aangrenzende partitie ruimte afhalen (c in dit geval), die ruimte veranderen in een nieuwe partitie met een schijfletter om die vervolgens samen te voegen met h (door systeem gereserveerd). Het lukt me om de nieuwe partitie los te maken van c maar op de één of andere manier wordt die partitie gecreëerd aan de andere kant van c, tegen de grens met d aan. Daardoor kan ik die niet samenvoegen met h.

Is het eventueel mogelijk om de inhoud van h weer terug te plaatsen naar c zonder dat ik h nog langer nodig heb en zonder herinstallatie of loopt Windows dan in de soep?
Laatst gewijzigd door harmjan op 19 feb 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 18 feb 2014 04:02

Die 100 MB-partitie is normaal voor een Windows 7-installatie. De 100 MB-partitie wordt dan gebruikt om Windows 7 te starten. Je kunt idd, als je dat wilt, gewoon een 'partition manager' gebruiken om die 100 MB-partitie weg te gooien en de 'C:'-partitie (iets naar 'links') uit te breiden. Dan heb je daarna nog wel de Windows 7 installatie-DVD nodig om met een reparatieslag de kapot gemaakte opstartprocedure te fixen.

harmjan

Bericht door harmjan » 18 feb 2014 21:07

Dan laat ik het maar zo als het is. Het is me trouwens inmiddels gelukt om de 46 MB te vergroten met behulp van AOMEI Partition Assistant Pro. Dat lukte goed maar daarna wilde Windows niet meer opstarten en bleek de (iets kleinere) c-schijf fouten te hebben opgelopen. Ik heb dit vaker ervaren met AOMEI, onlangs nog. Ook toen heb ik een herstel DVD moeten gebruiken op de computer weer op te starten om vervolgens het opstartmenu te laten repareren. Wellicht is toen die extra partitie gecreëerd. De fouten die op de c-schijf waren ontstaan werden ontdekt door Auslogics Reg Defrag Pro en dit programma raadde me aan om chkdsk uit te voeren tijdens de opstart. Ruim een uur later waren de fouten verholpen, ook al heb ik geen idee gekregen welke dat precies geweest zouden moeten zijn. Auslogics Reg Defrag ging in ieder geval akkoord met het resultaat.

Gesloten