herstel wijze van opstarten (opgelost)

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
harmjan

Re: herstel wijze van opstarten

Bericht door harmjan » 25 jan 2014 22:01

Ja, dat heb ik geprobeerd, hoe wist je dat? Ik heb ook bootrec/fixboot geprobeerd, heeft ook geen verschil gemaakt. Ik vermoed dus dat de oorzaak niet in het opstartmenu ligt, eerder in iets anders dat de weergave blokkeert op het moment dat het scherm zwart blijft.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 25 jan 2014 23:18

Start selectief op om te achterhalen welk proces of service daarvoor verantwoordelijk is.

harmjan

Bericht door harmjan » 26 jan 2014 21:18

Het is gelukt maar op een heel andere wijze dan voorzien. Ik werd namelijk naar het menu van systeemconfiguratie verwezen in het configuratiescherm onder systeembeheer. Daar zou ik onder het deelmenu "algemeen" voor "selectief opstarten" moeten kiezen om delen daarvan uit te schakelen en dan weer in te schakelen om vervolgens proefondervindelijk vast te stellen welke service of opstartonderdeel verantwoordelijk was voor het zwarte beginscherm. Ik voorzag een lange onderzoeksprocedure en vele proefopstarts.

Echter, toen ik het menu voor me kreeg zag ik dat selectief opstarten reeds ingeschakeld was. Alleen de eerste twee onderdelen waren aangevinkt en het derde was leeg. Toen heb ik de oorspronkelijke opdracht gelaten voor wat hij was en heb ik "normaal opstarten" aangevinkt.

Toen bleek bij het opstarten dat het probleem van het zwarte scherm verholpen was: alles deed het weer. Alleen: alle uitgeschakelde services bleken ineens actief te zijn geworden. Met behulp van CCleaner heb ik die weer uitgezet en heb de computer opnieuw opgestart, tevens met een offline defragmentatie van Auslogiscs disk defrag: alles werkte perfect als vanouds.

Toen heb ik het systeemconfiguratiemenu nogmaals bekeken en toen zag ik dat "selectief opstarten" wederom aangevinkt stond maar nu met alle drie de onderdelen aangevinkt. Ik heb de computer toen wederom opgestart om zeker te weten dat alles goed gebleven was.

Dat bleek het geval. Ik wilde toen een schermafdruk maken als bijlage voor dit verslag en toen zag ik dat het systeemconfiguratiemenu weer op "normaal opstarten" stond, nu met de drie aangevinkte onderdelen van "selectief opstarten" in het grijs zie bijlage.

Microsofts wegen zijn ondoorgrondelijk maar mijn computer start weer normaal op. Heel erg bedankt voor de hulp!
Bijlagen
screenshot148.jpg
screenshot148.jpg (57.3 KiB) 5446 keer bekeken

grasshopper

Bericht door grasshopper » 27 jan 2014 09:27

Fijn dat het eindeijk is opgelost :)

harmjan

Bericht door harmjan » 27 jan 2014 20:57

Het is inderdaad erg prettig dat het probleem is opgelost maar het confronteert me wel met een ander probleem: ik heb de gewoonte om nieuwe onbekende programma's te installeren op een wijze dat precies in de gaten gehouden wordt welke wijzigingen er worden aangebracht in mijn computer. Vroeger gebruikte ik meestal Revo uninstaller, tegenwoordig SoftOrganizer.

Ik zag dit altijd als de garantie dat bij deïnstallatie van een gevolgd programma alle systeemwijzigingen zouden worden teruggedraaid maar ik heb de indruk gekregen dat zowel Revo als SoftOrganizer zich beperken tot bestanden, snelkoppelingen en registerverwijzingen. Aangebracht systeemwijzigingen vallen blijkbaar niet onder de restauratie. Als vervolgens ook Windows-systeemherstel je in de steek laat dan kan je in de situatie terecht komen die we hierboven uiteindelijk hebben weten op te lossen.

Kortom, zowel Windows-systeemherstel, SoftOrganizer als Revo zijn nog duidelijk voor verbetering vatbaar.

Léon1953

Bericht door Léon1953 » 27 jan 2014 22:04

Als ik een aanbeveling mag geven: na Revo en Soft Organizer gekend te hebben ontdekte ik (al een hele tijd geleden) Geek Uninstaller: een super-eenvoudige en prettige oplossing voor al uw de-installatieproblemen.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 27 jan 2014 22:31

@Léon153,
Ik heb er geen ervaring mee, maar het programma is hoogstens van hetzelfde niveau als Revo Uninstaller of SoftOrganizer. Het verwijdert nl. óók geen gedane systeemwijzigingen....

Alver70

Bericht door Alver70 » 01 feb 2014 22:15

Ik gebruik al enkele jaren Advanced Uninstaller PRO 11, het woord PRO is wat misleidend omdat dit laat uitschijnen dat het om een betaalversie gaat maar het is gratis software, buiten de uninstall functie is er nog de interessante Monitored installations functie die door scans van de registry voor en na de installatie van de nieuwe of te testen software toelaat om perfect alles te verwijderen als een of andere test niet bevredigend is.

harmjan

Bericht door harmjan » 02 feb 2014 12:45

@Alver

Dit lijkt me inderdaad interessante software als het bij deïnstallatie ook de aangebrachte systeemwijzigingen herstelt. Doet het dat of is de opmerking van de moderator naar Leon hierboven ook van toepassing op advanced Uninstaller PRO 11?

@Léon153,
Ik heb er geen ervaring mee, maar het programma is hoogstens van hetzelfde niveau als Revo Uninstaller of SoftOrganizer. Het verwijdert nl. óók geen gedane systeemwijzigingen....

Alver70

Bericht door Alver70 » 02 feb 2014 22:55

Ik heb de Monitoring functie slechts enkele keren toegepast tot nu toe en telkens heb ik de software behouden. Ik heb dus helaas nog geen ervaring met die mogelijkheid.

Gesloten