herstel wijze van opstarten (opgelost)

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
harmjan

herstel wijze van opstarten (opgelost)

Bericht door harmjan » 19 jan 2014 19:42

Ik heb gisteren uit nieuwsgierigheid Privacy Optimizer v1.0.1.3 op mijn Windows 7 computer geïnstalleerd. Het was een weggevertje van Glarysoft en al snel kwam ik erachter dat het geen echte aanvulling was op de beveiligingssoftware die ik al op mijn computer had. Toch besloot ik even de kat uit de boom te blijven kijken: wellicht kwam mijn oordeel te vroeg.

Toen ik later mijn computer opstartte merkte ik dat dit heel anders ging dan voorheen. Normaliter start de computer volledig automatisch op maar nu kwam ik in een menu terecht dat vergelijkbaar is met die van een computer met verschillende gebruikersaccounts. Echter, op mijn computer is slechts één gebruikersaccount ingesteld maar toch verscheen tijdens het opstarten mijn accountafbeelding in beeld en daar moest ik op klikken (of ENTER indrukken) alvorens de computer bereid was de rest van het opstartmenu uit te voeren.

Ik was niet blij met de verandering en heb mijn computer toen terug laten zetten naar het meest dichtstbijzijnde moment voor de installatie van Privacy Optimizer v1.0.1.3 door middel van systeemherstel: daarna startte mijn computer weer op als vanouds. Echter, toen begonnen veel grotere problemen: windows task manager functioneerde niet meer, het hele menu onder geplande taken van CCleaner was leeg en handmatig de service opstarten lukte ook niet: ik kreeg de mededeling dat er zaken actief waren op mijn computer die dat verhinderden.

Ik heb toen een paar herstelpunten van langer geleden uitgeprobeerd: het probleem bleef dat de task manager niet meer werkte. Uiteindelijk heb ik besloten om mijn computer te herstellen met de toevallig kort na de installatie van Privacy Optimizer v1.0.1.3 gemaakte volledige computer back-up. Dit laatste lukte, mijn computer werkte weer normaal maar het probleem van vertraagde opstarten was ook weer terug.

Ik heb alle configuratiemogelijkheden van de gebruikersaccounts nagelopen en vind geen aanknopingspunten om de oorspronkelijke situatie handmatig te herstellen. Wel lees ik bij de geavanceerde eigenschappen van mijn gebruikersprofiel dat die vandaag gewijzigd is.

Ik kom hier niet uit: wie helpt me aan goede raad om mijn computer weer op de oorspronkelijke manier op te kunnen laten starten?

grasshopper

Re: herstel wijze van opstarten

Bericht door grasshopper » 19 jan 2014 20:03

Ik denk dat het profiel corrupt is geworden. Mijn eerste gedachte is een nieuw Windows profiel/account aan te laten maken. Als dat lukt: persoonlijke bestanden overzetten en oude profiel opdoeken.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... =windows-7

Voeg echter eerst 2 logjes toe ter diagnose met onderstaande tool:
Download Afbeelding Farbar Recovery Scan Tool naar je bureaublad van de onderstaande link.
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit of Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)

• Dubbelklik op FRST.exe om de tool te starten.
  • Als het programma is geopend klik Yes (Ja) bij de disclaimer.
  • Vink bij Optional Scan ook List BCD, Drivers MD5 & Addition.txt aan
  • Druk op de Scan knop
  • Er worden twee logbestanden aangemaakt worden (FRST.txt)+ (Addition.txt) op dezelfde plaats vanwaar de 'tool' is gestart.
  • Voeg deze logbestanden toe in je volgende bericht..

harmjan

Bericht door harmjan » 19 jan 2014 20:51

Ik denk dat het profiel corrupt is geworden. Mijn eerste gedachte is een nieuw Windows profiel/account aan te laten maken. Als dat lukt: persoonlijke bestanden overzetten en oude profiel opdoeken.
http://windows.microsoft.com/nl-nl/wind ... =windows-7
Ik heb met zeer veel belangstelling bovenstaande suggestie gelezen, evenals de informatie waarnaar in de link verwezen wordt. Ik begrijp dat hier een oplossing wordt geboden voor een beschadigde gebruikersaccount. Echter, ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat mijn gebruikersaccount beschadigd is: ik krijg een dergelijke mededeling niet van Windows en, bovendien: mijn gebruikersaccount werkt volgens mij perfect.

Het probleem is een andere. Ooit heb ik een tweedehands computer aangeschaft die verschillende gebruikersaccounts had. Kenmerkend daarbij was dat die computer bij het opstarten stopte om op dat moment een keuzemenu te presenteren met de verschillende gebruikersaccounts. Dan moest je op één van de accounts klikken, eventueel een wachtwoord invoeren, en Windows startte verder op met de instellingen van de gekozen account.

Ik heb destijds alle accounts verwijderd, behalve de hoofdaccount. Vanaf dat moment startte Windows in één keer op, met de instellingen van de enige aanwezige account. Het keuzemoment tijdens het opstarten was verdwenen, er viel ook niets meer te kiezen, er was nog maar één gebruikersaccount.

Nu heb ik de situatie dat er ook slechts één gebruikersaccount is. Toch stopt Windows tijdens het opstarten en presenteert de enige gebruikersaccount die er is. Nu moet ik die "kiezen" door erop te klikken en dan pas start Windows verder normaal op.

Ik zoek nu naar een manier om Windows in één keer op te laten starten, zonder dat stopmoment, precies zo als mijn computer tot gisteren altijd opstartte.

PS Ik zie dat er nog extra informatie is toegevoegd waarin gevraagd wordt om een scan. Ik zal die maken en in mijn eerstvolgende reactie toevoegen.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 19 jan 2014 20:57

Hoe staan je gebruikersaccounts-instellingen?
Combineer [windowstoets & r] → typ: netplwiz.

harmjan

Bericht door harmjan » 19 jan 2014 21:14

Het is allemaal heel veel informatie, ik hoop dat het enige duidelijkheid verschaft:

/Edit: Logs in .txt bestanden toegevoegd om de vraag overzichtelijk te houden
Bijlagen
Addition.txt
(31.52 KiB) 175 keer gedownload
FRST.txt
(50.77 KiB) 173 keer gedownload

harmjan

Bericht door harmjan » 19 jan 2014 21:41

Hoe staan je gebruikersaccounts-instellingen?
Combineer [windowstoets & r] → typ: netplwiz.

Ik geloof dat deze tip me verder heeft geholpen. Ik zag als één van de gebruikers de naam "Privacy Optimizer" staan. Deze naam werd niet vermeld in het configuratiescherm onder de gebruikersaccounts: daar staat alleen mijn account te lezen en de gastaccount die uitgeschakeld is. Ik heb de naam "Privacy Optimizer" gewist en vervolgens Windows twee keer opnieuw opgestart. Beide keren startte Windows wel normaal in één keer op. Er is echter één verschil: na het beginscherm van de opstartende computer wordt het beeld eerst secondenlang zwart. Daarna start hij op als vanouds: zonder dat keuzemoment voor een gebruiker.

Rest mij de laatste vraag: dat zwarte scherm: is dat nog te verhelpen of is dat iets om verder geen aandacht aan te schenken?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 19 jan 2014 23:07

harmjan schreef:Rest mij de laatste vraag: dat zwarte scherm: is dat nog te verhelpen of is dat iets om verder geen aandacht aan te schenken?
Er staat nog een een vreemde regel in de opstart & een regel ter ruiming:

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:

Code: Selecteer alles

HKLM-x32\...\Run: [] - [x]
C:\ProgramData\DriverReviver.exe
Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: E:\downloads
Bij "Bestandsnaam" zet je:fixlist.txt.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).

Start FRST.exe op & typ: E:\downloads in het witte vak & klik op Fix.
(Belangrijk is dat FRST.exe & fixlist.txt in dezelfde map staan)
Er zal een log verschijnen. Plaats deze in je reactie.

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jan 2014 00:07

Zie hieronder de gevraagde informatie:

Fix result of Farbar Recovery Tool (FRST written by Farbar) (x64) Version: 19-01-2014 04
Ran by HarmJan at 2014-01-20 00:06:15 Run:1
Running from E:\downloads
Boot Mode: Normal
==============================================

Content of fixlist:
HKLM-x32\...\Run: [] - [x]
C:\ProgramData\DriverReviver.exe

HKLM\Software\WOW6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\\ => Value deleted successfully.
C:\ProgramData\DriverReviver.exe => Moved successfully.

==== End of Fixlog ====

grasshopper

Bericht door grasshopper » 20 jan 2014 00:10

En; opgelost?

harmjan

Bericht door harmjan » 20 jan 2014 00:20

Nee, helaas, ik heb zojuist de computer opnieuw opgestart en het zwarte scherm is er nog steeds. Eerder vanavond heb ik Auslogics registry defrag laten scannen en die vond het hoognodig om het register te defragmenteren. Dit heb ik veel vaker gedaan met dit programma. Eerst wordt er een herstelpunt gemaakt, daarna wordt de computer opnieuw opgestart en voordat Windows begint verschijnen er gegevens op het scherm met wat Auslogics reg defrag aan het doen is. Daarna wordt de computer opnieuw opgestart en krijg je een verslag van wat Auslogics gedaan heeft. Dat verslag ontving ik nu ook, gewoon op mijn scherm nadat Windows helemaal opgestart was, maar de beschrijving van de defragmentatie voor het opstarten bleef nu achterwege. Het scherm bleef gewoon veel langer alleen maar zwart.

Ik heb nog de originele installatie diskette van Windows 7 gebruikt en geklikt op: herstel mijn computer. Daar kwam uit dat er iets niet goed zat in de boot-sector en dat zou gerepareerd worden. Echter, effect op het zwarte scherm bij het opstarten bleek die reparatie niet te hebben gehad.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 jan 2014 09:15

Postbus schreef:Een registercleaner, zoals Eusing Free Registry Cleaner 3.3.1 (kies de portable versie voor het gemak) lijkt mij iets handiger in deze situatie dan defragmenteren. :wink:
Dit raad ik af om te doen. Check maar wat er wordt verwijderd; het doel is loze sleutels te verwijderen, maar helaas gebeurt dit niet met alle mogelijke gevolgen van dien.
Postbus schreef:Je zou ook je systeem eens kunnen afzoeken op "Privacy Optimizer" om te zien, of er nog ergens restanten staan en die dan verwijderen, na eerst een herstelpunt te hebben gemaakt.

Het is duidelijk een lastig probleem!
Download of Update Afbeelding Ccleaner
Start CCleaner op.
  • Voer Ccleaner uit en klik in de linkse kolom op Opties
  • Selecteer het tabblad Geavanceerd
  • Haal het vinkje weg voor Verwijder alleen bestanden in Windows Temp-systeemmap die ouder zijn dan 24 uur
  • Haal het vinkje weg voor Verwijder alleen bestanden in de prullenbak die ouder zijn dan 24 uur
  • Selecteer het tabblad Instellingen
  • Haal het vinkje weg bij "Computer automatisch schoonmaken...."
  • Klik in de linkse kolom op Cleaner.
  • Klik dan achtereenvolgens op Analyseer en Schoonmaken.
  • Klik vervolgens in de linkse kolom op Register
  • Klik op Scan naar problemen.
  • Als er fouten gevonden worden klik je op Herstel geselecteerde problemen en OK.
Herstart & kijk of het is opgelost. Indien niet:

Download Afbeelding Zoek.exe naar het bureaublad.
  • Wanneer Internet Explorer of een andere browser of virusscanner melding geeft dat dit bestand onveilig zou zijn kun je negeren, dit is namelijk een onterechte waarschuwing.
Antivirussoftware uitschakelen
Schakel je antivirus- en antispywareprogramma's tijdelijk uit, deze kunnen namelijk conflicteren met Zoek.exe. Zoek.exe uitvoeren
Wanneer je problemen ondervindt bij het uitvoeren van dit programma of bepaalde foutmeldingen te zien krijgt laat dit dan even weten in uw bericht.
  • Dubbelklik op Zoek.exe om de tool te starten.
  • Windows Vista, 7 en 8 gebruikers dienen de tool als "administrator" uit te voeren door middel van de rechtermuisknop en kiezen voor Als Administrator uitvoeren.
  • Kopieer nu onderstaande code en plak die in het grote invulvenster:

Code: Selecteer alles

msconfigcheck;
    autoruns;
    privacy optimizer;a
    badosoft;a
    %systemroot%\system32\tasks;vs

• Klik nu op de knop "Run script".
  • Wacht nu geduldig af tot er een logje opent (dit kan na een herstart zijn als deze benodigd is).
  • Mocht na de herstart geen logje verschijnen, start zoek.exe dan opnieuw, de log verschijnt dan alsnog.
  • Post het geopende logje in het volgende bericht als bijlage.
Zoek.exe logbestand plaatsen
  • Voeg het logbestand met de naam "Zoek-results.log" als bijlage toe aan het volgende bericht. (Dit logbestand kunt u tevens terug vinden op de systeemschijf als C:\Zoek-results.log.)
  • Hoe u een bijlage kunt toevoegen aan het bericht leest u hier.

harmjan

Bericht door harmjan » 21 jan 2014 22:04

Op dit moment even een tussenbalans. Het CCleaner gedeelte kan ik overslaan: ik heb het programma al op de wijze geconfigureerd als hierboven beschreven staat. Na elke computersessie laat ik CCleaner de computer schoonmaken en hetzelfde geldt voor het register. Dit heeft tot nu toe geen invloed gehad op de problematiek.

Ik wil er overigens op wijzen dat ik gestopt ben om CCleaner eerst de computer te laten analyseren om vervolgens op "schoonmaken" te klikken. Ik had namelijk gemerkt dat het resultaat van het schoonmaken vaak beduidend afweek van de voorafgaande analyse. Bovendien bieden de resultaten van de analyse niet de mogelijkheid om bepaalde items te deselecteren, je kan ze hooguit apart laten verwijderen. Daarom sla ik de analyse tegenwoordig altijd over en klik direct op "schoonmaken."

Op dit moment ben ik bezig met het uitvoeren van de gevraagde scan. Deze is al twee uur gaande en ik heb geen idee hoe lang het nog gaat duren: er is niet zoiets als een voortgangsbalk zichtbaar. Het bleek niet nodig om mijn beveiligingssoftware uit te schakelen. Volgens Chica PC Shield (Malwarebytes real time bescherming) is zoek.exe kosher en Microsoft Security Essentials heeft ook geen problemen met het programma.

Zodra ik het logbestand heb zal ik het hieronder plaatsen.

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 jan 2014 22:12

Dank voor de tussenbalans.
Zoek staat niet bekend om zijn buitengewoon snelle werking, maar 2 uur is m.i. niet goed hoor. Het scannen kan bij veel werk een half uur tot 45 minuten duren....
We kijken morgen verder...

harmjan

Bericht door harmjan » 21 jan 2014 22:28

Betekent dit dat ik Zoek beter kan afsluiten en dat we morgen eventueel een ander scanprogramma gaan proberen omdat Zoek op mijn computer blijkbaar de weg kwijt is :( ?

grasshopper

Bericht door grasshopper » 21 jan 2014 22:33

Ja, breek de scan maar af & geef het gewoon een andere kans. Het kan gebeuren dat het programma vastloopt, net zoals dat bij ieder ander programma kan.

Omdat het in veilige modus ook werkt, kan je dat eerst eens proberen.

Gesloten