Hopeloos Acer Aspire 5720 z

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
peterooo

Hopeloos Acer Aspire 5720 z

Bericht door peterooo » 11 feb 2010 17:06

Help,ik ben al een week bezig om dit op te lossen en op int kan ik niets vinden om het probleem op te lossen.

Ik hoop dat dit duidelijk is en in de goeie forum geplaats is zo niet sorry.

Het is een Acer Aspire 5720 zg Intel pentium dual core processor T2310 160 HDD
1,46 GHZ 533 Mhz FSB 1 MB L2 cache
van mijn nichtje gekregen om het weer in orde te maken maar kan er helemaal niets mee.en als ik in de bios main D2D recovery selecteer werkt dit ook niet.(exit saving Changes)op de een of andere manier is alles weg wat er mee gebeurd is weten ze niet.

Kan wel in de Bios komen en opstarten via de dvd om het systeem options te herstellen.
en heb geprobeerd om drivers te selecteren(setup information)maar kan helemaal in Boot (X)niets vinden.en C: moet geformatterd worden voor ik het kan gebruiken,maar krijg Melding Windows kan C:\niet formatteren

kan (c:)niet lezen master boot record (booting) fout tijdens het laden van besturingssysteem
Wees er zeker van dat de drive niet op alleen lezen staat ?

Ook Hiren's BootCD 10.1 gebruikt maar geen oplossing of ik doe iets verkeerds,HDD was 160 Gig maar nu is het maar 32 Giga.

Fdiks uitgevoerd Greate Primairy DOS Partition en op active gezet,daarna format c:\

Windows XP setup uitgevoerd en het ging goed tot het bijna klaar was 14% en toen bleef de laptop hangen,verder gaan met setup heeft geen respons opgeleverd.

Hoe uitvoeren Fdisk /mbr uit maar de laptop heeft geen floppy drive of heb je daar een prog op cd voor.

CHKDSK /R uitgevoerd geen resultaat.

Nogmaals Fdiks uitgevoerd Greate Primairy DOS Partition en op active gezet,daarna format c:\

Gurrent fixed disk drive 1 Do you wih to use the maximun available size for a Primairy DOS partition and make the partition active (Y/N)..............? met Y geenterd.

Nu is het bezig met verifying drive integrity maar het begint telkens in van 0% 95% en dan weer naar0% te controleren

Bij 95 % verifying drive integrity geeft de Laptop een piep toon en begint het weer op 0%

Dus ik kan ook geen Windows XP setup installeren.

Wat kan ik hier nog aan doen.

MVG. :?:

Peter.

John van Rhijn

Re: Hopeloos Acer Aspire 5720 z

Bericht door John van Rhijn » 11 feb 2010 17:48

Wat is het dat je nu wil?
1. De oorspronkelijke XP-installatie herstellen via D2D-recovery (of zo), of
2. Een verse installatie kunnen doen (HDD formatteren en XP installeren)?

Voor de zekerheid: de laptop kan dus uberhaupt niet meer in XP opstarten?
Zou mooi zijn als dat nog 1 keer kon (voor de Product Key van C:\Windows).

peterooo

Bericht door peterooo » 11 feb 2010 19:16

Hallo John.

Lees eerste regel.ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen Sorry

1.De oorspronkelijke XP-installatie herstellen via D2D-recovery (of zo), dit lukt niet meer of is er niet meer,dit stel je in in de Bios (D2D-recovery)

2.Een verse installatie kunnen doen (HDD formatteren en XP installeren)Fdisk uitgevoerd controle is uit gevoerd 100%opnieuw opgestart en HD formatteren via verse installatie Windows XP.

Setup Bericht windows een ogegnblik.Setup formatteert de volgende partitie.
C: Partitie 1 (onbekend) 31291 MB <31290 MB vrij>op schijf van 32248 MB, 0 met ID 0 op bus 0 <atapi> [MBR]

Setup is bezig met formatteren 0%
Maar dit duurt eeuwig staat al 10 min op 0% af wachten maar.

nog bedankt voor je bericht.

MVG.

Peter.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 11 feb 2010 20:52

Als je al bezig bent met formatteren, is optie 1 al geen mogelijkheid meer.

Harde schijven van Acer in laptops zijn uitgerust met een installatie/recovery-partitie.
Die recovery is niets anders dan met, in de BIOS op 'enabled' ingestelde, D2D Recovery een backup-image terugzetten.
Als het goed is zijn er 2 backup-dvd's gemaakt vlak na de eerste installatie.
D2D Recovery wordt geregeld door een PQSERVICE-partitie vooraan de harde schijf.
Deze partitie is alleen zichtbaar in Schijfbeheer, niet dus in Windows Verkenner.
Met formatteren van de harde schijf, wordt deze partitie vanzelf gewist.

In geval van XP kan er ook nog iets anders meespelen.
Kijk eens in de BIOS onder (waarschijnlijk) Main, wat er vermeld staat bij SATA Mode.
Van de 2 keuzes SATA Mode en IDE Mode, moet ingesteld staan IDE Mode.
Dit is omdat XP-Setup, zonder speciaal drivers te laden, niet overweg kan met SATA harde schijven.
Met IDE Mode houdt de SATA harde schijf XP-Setup a.h.w. voor de gek.

Vragen e.d. voor het te volgen traject vanaf nu:
1. Zet in de BIOS SATA Mode op IDE Mode.
2. Heb je thuis (of je buurman) een XP installatie-cd van de versie Home of Professional die oorspronkelijk op de Aspire 5720Z stond.
... Let op: dit mag een willekeurige installatie-cd wezen van een andere laptop of desktop, als de versie Home of Professional maar hetzelfde is.
... De versie moet vermeld staan op de licentie-sticker onderop de laptop.
3. Heb je de beschikking over een laptop of desktop met een brander (liefst ergens een echte cd-brander) en een lege cd?
4. Zo ja (bij 3.) download dan dit bestand gparted-live-0.3.6-7.iso.
... GParted is een gratis en betrouwbare partitie-manager om je harde schijf in te delen en de diverse partities te formatteren.
5. Download en installeer ImgBurn.
6. Brand gparted-live-0.3.6-7.iso met ImgBurn als image/beeldbestand naar cd.
... Doe een lege cd in de drive.
... Start ImgBurn.
... Kies bovenste knop Schrijf image bestand naar schijf.
... Navigeer bovenin bij Bron naar de locatie van gparted-live-0.3.6-7.iso en selecteer dit bestand.
... Let op dat Controleer aangevinkt staat (voor verificatie).
... Stel bij Schrijfsnelheid in 4x (600 Kb/s).
... Klik op de start-knop linksonder op de interface.
... Na branden van gparted-live-0.3.6-7.iso wordt de cd geverifieerd op correct zijn van de data. Bij een laptop moet je dan zelf de geopende drive-lade weer sluiten.

Als je helemaal geen XP installatie-cd hebt, maar wel een laptop met daarop dezelfde benodigde versie Home of Professional als de 5720Z, meld dit dan ook even.
Daarin ligt waarschijnlijk een mogelijkheid om zelf een XP installatie-cd te maken (zelf gedaan voor mijn laptop).

peterooo

Bericht door peterooo » 12 feb 2010 17:11

Hallo John.

Dat is veel info maar bedankt,je hebt er duidelijk veel verstand van.

Voor alle duidelijkheid er staat geen XP prof op die heb ik geleend van iemand

Oorspronkelijk stond er windows-Vista op maar dat is door de een of andere manier verwijderd door de kids van mijn Nichtje.

Alt F10 geen respons om D2D Recovery een backup-image terugzetten te herstellen van uit de Bios.ook geen Cd vista hebben ze.

HDD word nu in de partitie aangegeven als 32 Giga in plaats van 160 Giga.

IDE Mode zetten ipv SATA Mode had ik al gedaan.

Nu heb ik weer een Partition aangemaakt en de Windows prof is bezig de HDD te formatteren dit process duurt lang maar goed kijken wat vooreen resultaat het opleverd een hoop piep geluiden moeite met het formatteren.komt waarschijnlijk dat de harde schijf veel beschadigde cluster heeft.

Instruktie zoals beschreven staat opgevolgt,maar hoe moet ik dan verder met gparted-live-0.3.6-7.iso.als w-pro niet werkt.

Nogmaals bedankt :D

MVG.

Peter.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 12 feb 2010 18:04

Het lijkt me dat je vooralsnog eerst probeert XP te installeren.
Aangezien er echter eerst Vista op stond, zal deze XP installatie op deze laptop nooit legaal zijn, tenzij het een (over)gekochte retail-versie is.
Wat ik al aangaf: zonder recovery-partitie geen her-installatie (of eigenlijk: wat daar voor door moet gaan).
Deze constructie voor uitgeven van Windows is voor Microsoft en fabrikanten (goedkoop) een win/win-situatie en voor de consument het tegenovergestelde, want voor je licentie op deze manier betaal je evenveel als een bijgeleverde OEM installatie-dvd (die oneindig veel duurzamer is).
Er is echter een mogelijkheid om toch aan een geschikte Vista installatie-dvd te komen en uiteindelijk de legale Vista-installatie weer terug te hebben.
Hier zit echter wel wat werk in (omdat je alles voor de eerste keer moet doen en alle keren daarna er pas profijt van hebt).

Kijk eens goed op de licentie-sticker onderop de 5720Z.
Wat is het besturingssysteem? Vista Home Basic of Home Premium of Business(N)?
En is het een 32-bits (x86) of een 64-bits (x64) versie? Als er niets bij staat is het vrijwel zeker 32-bits.
Dit kun je wellicht ook vinden in het bijgeleverde manual of op de originele rekening (laat ze maar even zoeken!).
Laat dit a.u.b. zo gauw mogelijk weten.

Heb je gparted-live-0.3.6-7.iso met ImgBurn als image/beeldbestand al naar cd gebrand?

GParted is een zogeheten live-cd.
Dat is een besturingssysteem op een cd.
GParted is gebaseerd op Linux, wat verder niets afdoet aan functionaliteit t.o.v. Windows.
Gebaseerd op Linux zijn er veel live-cd's en ook besturingssystemen (zogeheten Linux-distributies) als gratis alternatief voor Windows. O.a. Ubuntu.
Een Linux-distributie als OpenSUSE 11.2 is eigenlijk in alles vergelijkbaar met Windows XP/Vista.

Zou de harde schijf te slecht zijn, dan meld GParted dit gelijk.
Partitioneren doe ik altijd, voorafgaand aan elke nieuwe installatie, met GParted.
GParted geeft je ook meer mogelijkheden dan Windows bij het partitioneren.
Partitioneren/formatteren met GParted is een fluitje van een cent.
Om GParted op te starten doe je de gebrande cd in de cd/dvd-drive van de 5720Z.
Bij opnieuw opstarten (of uit en na 5 tellen weer aan zetten) zet je in de BIOS in het bootmenu de cd/dvd-drive 'boven' de harde schijf.
GParted zal nu gestart worden. Kies voor Default Settings.
Je krijgt nu een aantal vragen. Bij de meeste vragen kun je gewoon een 'kale' return geven. De resolutie (1280x800?) wel even opgeven. De taal kies je 06, [Enter].
Houdt een pc of laptop bij de hand voor de communicatie bij het verdere werk.
Wordt vervolgd.
(Even eten nu.)

peterooo

Bericht door peterooo » 12 feb 2010 20:05

Hallo John.

Oke bedankt.

C:Geformatteerd via Setup XP-Prof(XP-Prof te installeren lukt niet melding wp-setup problemen met HD)

Gparted-live-0.3.6-7.iso met ImgBurn als image/beeldbestand al naar cd gebrand?OKE.

Geen melding van Gparted dat de HD slecht is.

Gparted opgestart en Memtest86 voor de zekerheid uitgevoerd maar dat duurt even.

resolutie (1280x800)Oke.

Melding No devices detected

Gparted eruit gehaald windows P start op melding UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

(*** STOP: 0X000000ED (OX89761C08.0XC000009C,ECT ECT)

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 12 feb 2010 20:29

No devices detected geeft op internet regelmatig dat externe (USB-)apparatuur niet aangesloten moet zijn.

Heb je de laptop helemaal 'kaal'?

Probeer eventueel ter controle, of de live-cd goed werkt, wat GParted 'ziet' bij je andere pc of laptop.
Als GParted op Bureaublad is start GParted's interface gelijk.
Tijdens het zoeken naar aanwezige harde schijven is de interface 'glazig'.
Zodra de interface helder wordt, kun je rechtsboven in een pull-down menu zien welke schijven gevonden zijn.
Klik je op een schijf, dan zie je deze geprojecteerd in de interface.
Doe je rechts-klik op een partitie, dan kun je de informatie van de betreffende partitie opvragen.

Zou je per ongeluk bijvoorbeeld na rechts-klik partitie op Delete klikken, dan start gelijk onder aan de interface de bewerkingsrij.
In de bewerkingsrij worden de achtereenvolgende opdrachten verzameld.
De diverse opdrachten zijn, in de juiste terugwerkende volgorde, idem dito middels rechts-klik op de opdracht uit de bewerkingsrij te verwijderen.
Zolang je bovenaan bij Bewerken de bewerkingsrij nog niet gestart hebt, heb je feitelijk nog geen veranderingen aangebracht.
Dus per ongeluk Delete ben je ook 1,2,3 weer vanaf.

peterooo

Bericht door peterooo » 13 feb 2010 10:50

Hallo John.

Ik heb helemaal geen Randapperatuur aangesloten.

GParted werkt op een andre pc uitgeprobeerd.

Nu geeft GParted wel de HDD aan als /Dev/Sda1 status not mounted de HDD naar Fat32 (one operation pending Apply.)omgezet,weet niet goed of dat de bedoeling was.

Win-XP-Pro Setup bezig met copieeren windows naar c:\ nu word de Laptop opnieuw opgestart.

Beginfase gaat niet goed opstarten via dvd-rom is niet goed want dan krijg je weer dezelfde procedure maar als ik niets aan klik moet Win-XP-Pro gewoonlijk doorstarten en installeren maar dit gaat niet error Schrijfout.

Alweer een boot xp gebruikt fdiks geeft aan.

Display Partition Information
Current fixed drive:1

C:1 Status A Type Pri Dos Volume label Mbytes 32240 Fat32 Usage 100%
C:staat op Actieve
Geformatteerd.

Dit ben ik nog niet tegen gekomen

Checking existing disk format :?:
Recording current clusters
Complete
Verifying 32.239.78M
Trying to recover allocation unit (lang process)56,185 pas van 32.239.78M durf het niet af te breken :?:

Aangezien ik geen floppydisk op de laptop heb kun je dan een CD-bootdisk or what ever waarop staat Fdisk/mbr gebruiken volgens mij zal deze commando het probleem hertstellen,of heb ik het weer verkeerd.

MVG.

Peter.
Laatst gewijzigd door peterooo op 13 feb 2010 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 13 feb 2010 11:54

Peter, graag wat mee aparte zinnen gebruiken; e.e.a. is moeilijk leesbaar.

Je moet beslist proberen om m.b.v. GParted een gepartitioneerde en geformatteerde harde schijf te krijgen. GParted is m.i. je beste kans.

Start GParted.
Kies in de heldere interface de juiste harde schijf.
Rechts-klik op elke partitie die je ziet en kies Delete.
Uiteindelijk resteert er enkel Niet toegewezen ruimte.
Rechts-klik op de Niet toegewezen ruimte en kies Verplaatsen/herschalen.
Links in de pop-up zie je nu 3 velden voor Links van partitie, Grootte van partitie en Rechts van partitie.
Klik in Links van partitie en de 'wachtende' 0 wordt een 'harde' zwart-op-wit 0.
Vul nu in het middelste vak 40960 in en klik daarna in het onderste Rechts van partitie-vak. Daar verschijnen nu de resterende toe te wijzen Mb's schijfruimte.
Rechts op de pop-up kies je nu voor Primaire partitie en selecteer je NTFS als bestandssysteem.
Vul als Label in Windows en klik op [OK].
Rechts-klik vervolgens weer op de Niet toegewezen ruimte.
Maak nu een Uitgebreide partitie waaraan je alle resterende Niet toegewezen ruimte toewijst.
Rechts-klik op de Uitgebreide partitie en vul in de pop-up nu bij Rechts van partitie het getal 0 in.
Vul bij de grootte van de partitie weer 40960 in en klik in Links van partitie.
Rechts op de pop-up kies je nu voor Logische partitie en bestandssysteem weer NTFS en Label Gereserveerd.
Je hebt nu voor- en achteraan de harde schijf een partitie van 40 Gb gecreeerd. De laatste partitie is bestemd voor een later stadium.
Wijs nu ook de middelste Niet toegewezen ruimte toe aan een Logische partitie met bestandssysteem NTFS en Label DATA.
Als je harde schijf 250 echte Gb's groot is heb je nu, in de interface van boven naar beneden:
1. 40 Gb - NTFS - Windows
2. 170 Gb - NTFS - DATA
3. 40 Gb - NTFS - Gereserveerd
Indien dit zo is, moet je nog 1 ding doen.
Rechts-klik op partitie Windows, kies Vlaggen beheren en selecteer het vakje boot. Kies [OK].
Sluit vervolgens de interface af.
Verlaat GParted met dubbel-klik op Exit, klik op Reboot en [OK].

Bij opnieuw opstarten kun je de GParted-cd vervangen door een installatie-cd/dvd.
Bekijk nu eerst mijn pb.

peterooo

Bericht door peterooo » 13 feb 2010 13:28

Hallo John.

Ben nu in het menu van Gpart.

Meerdere malen uitgevoerd komt steeds op het zelfde neer Greate as Primari Partition # (ext2,31,49 GIB) 0n Dev/sda :?:
Ext2

DEl Partition oke
1.Free space 0 Greate as Primari Partition # (ext2,31,49 GIB) 0n Dev/sda :?:
Ext2
2 .New Size blijft op 32248 staan ook al wijzig ik dit naar 40960 komt het weer op het oude size mb
3.Free space Following 0

Format to ntfs oke
Disklabeltype msdos waarschuwing kan dit niet wijzigen blijft in MSdos label(/dev/sda! staan.ipv Windows.

Device Information.
Model:ATA TOSHIBA MK 1637G Partition filesystem size used Unused Flags
Sizi:31,49 GIB /dev/sda1 ntfs 31,49 GIB 65,43 MIB 31,43 GIB
Path:dev/sda

Disklabeltype:MSdos
Heads:255
Sector/Track
Cylinders:4111
Total sectors:66043215

MVG.

Peter.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 13 feb 2010 13:52

Misschien toch eerst het MS-DOS verhaal afmaken of neutraliseren.

Download hier de Windows 98SE opstartdiskette iso.
Brand deze naar cd met ImgBurn en start ervan op vanaf de cd/dvd-drive.
Kies in het bekende opstartmenu voor Opstarten met cd-drive.
Wanneer volledig opgestart, doe dan fdisk op de prompt.
Kies eerst voor 4 (?), Tonen van partities.
Noteer of onthoudt deze informatie. Ga met [Esc] terug naar het hoofdmenu.
Verwijder alle opgegeven partities.
(Een NTFS-partities wordt gezien als een NIET-DOS partitie.)
Sluit fdisk af

Probeer hierna als eerste GParted opnieuw uit te voeren.

N.B.: Ext2 is een Linux-bestandssysteem. Niet geschikt voor Windows.

peterooo

Bericht door peterooo » 13 feb 2010 15:04

Hallo John.

Windows 98SE opstartdiskette iso.gebrand nero.

Fdisk 4 Info

Current fixed disk drive

Par 1 status a type ntfs vol label mbytes sys usage 100%

Result Current fixed disk drive 1 ok

No pratition defined ok

Gpart opstarten je ktijgt een heel menu voor een gekozen taal en keybord ingesteld

Scherm Gpard unallocated 31,48 GIB

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 13 feb 2010 15:32

Ik begrijp dat fdisk een enkele partitie ziet.
Heb je die, en alle andere partities, ook verwijderd middels fdisk keuze (3)?

Doe anders nogmaals vanaf cd opstarten naar Windows 98SE opstart en voer fdisk opnieuw, alles verwijderend uit.
Alle DOS en NIET-DOS partities moeten verwijderd worden in fdisk hoofdmenu keuze (3).
Ga daarna terug naar hoofdmenu en maak (1 en nogmaals 1) een primaire partitie van 40960 Mb.
Ga daarna met [Esc] uit fdisk en start opnieuw op vanaf cd naar . . .
Doe fdisk (4) en bezie of de 40 Gb partitie bestaat.
Verlaat fdisk met [Esc].
Je bent nu terug op station A:>.
Doe nu: format_/u_c:[Enter] om de eerste partitie te formatteren (de underscore _ staat voor een spatie).
Start hierna opnieuw op vanaf GParted.

Kies bij opstarten GParted Default Settings.
Geef in principe steeds een ''kale' [Enter] behoudens bij instellen resolutie (1280x800) en kiezen taal (06).
Dan kom je op GParted-bureaublad en start de interface (en mijn eerdere uitleg).

peterooo

Bericht door peterooo » 13 feb 2010 16:58

Hallo John.

FDISK 4 geen partitie aanwezig.

weer een Partitie aangemaakt.

Maak een primary DOS Partiton.
Current fixed disk drive:1

Verifying drive integrity ffffffffffffffffffff :cry: fffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.
hier word duidelijk aangegeven dat er beschadigingen zijn want het process loopt van 0% naar 95% en dan weer terug naar 0%
Wat betreft Gpart moet je als Pending 1 operation op apply klikken of wachten tot operation compleet is,zie anders helemaal niets gebeuren.

Daarna:Commando:format_/u_c:[Enter]werkt niet.

a:\ format c:\
Trying to recover allocation unit weer zo'n lang proces.melding afgebroken terminated.

weer Fdisk.xp setup format c: setup windows xp pro setup bestanden worden nu gekopieerd maar heeft veel moeite ermee.

Mislukt:oorzaak.
STOP: c0000221 Unknown Hard Error/systemRoot/System32/ntdll.dll

Ik denk dat het probleem ligt dat ik xp ipv vista op de laptop wil installeren.
Laatst gewijzigd door peterooo op 15 feb 2010 08:52, 5 keer totaal gewijzigd.

Gesloten