Back-up aangifteformulier

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
Malibus

Back-up aangifteformulier

Bericht door Malibus » 16 jan 2010 22:35

Het aangifteprogramma van de belastingdienst is (min of meer)gratis dus het lijkt hier wel gepast; anders kan het misschien ook als een Windowsprobleem aangemerkt worden.
Het volgende is er aan de hand. Ik waande als enigszins gevorderde wel het een en ander te kunnen, maar de vordering blijkt alleen maar in tijd uitgedrukt te worden. :cry:

Van het ingevulde aangiftebiljet 2008 dacht ik een back-up te kunnen maken door deze met Total Commander te kopiëren naar zowel een usb-stick als een externe HD. Verder heb ik alles van de belastingdienst verwijderd van de c-schijf en wat er eventueel nog in Mijn Documenten stond(dus voor niemand meer traceerbaar). Ik weet niet meer precies wat of hoe ik dat gedaan heb; het is immers maar eens per jaar! Wel stonden de bestanden van het aangifteprogramma keurig op de stick en de HD . Alleen was er geen enkel ingevuld gegeven meer te bekennen;alles weg! Deskundig heb ik het in ieder geval niet behandeld.Uiteraard zal ik iets verwijderd hebben wat niet had gemogen. :oops: Allerlei andere bestanden op de USB-stick en HD zijn wel compleet beschikbaar. :) Een back-upprogramma gebruik ik niet!

Geen groot probleem;alles is allang afgehandeld; er zijn geen grote bedragen mee gemoeid en heb de gegevens ook niet meer nodig gehad ,maar ik zou graag weten hoe ik e.e.a.van de aangifte over 2009 wel kan bewaren op zodanige wijze dat de gegevens (extern) beschikbaaar zijn. :roll:

Alvast dank voor een eventuele reaktie!

clusenco

Re: Back-up aangifteformulier

Bericht door clusenco » 16 jan 2010 22:53

In de map Documenten komt een map Belastingdienst, met daarin voor elk sofi-nr een .pas-bestand en voor elk jaar een map ib met het jaartal.
Volgens mij moet de back-up die hele map Belastingdienst bevatten om hem later weer te kunnen raadplegen.

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 16 jan 2010 23:08

Als je IB2008-setup weer download en installeert, moet je volgens mij weer bij je gegevens kunnen, door bij Openen te bladeren naar een/het opgeslagen bestand.

Of heb je dat al geprobeerd?

Malibus

Bericht door Malibus » 16 jan 2010 23:30

Clusenco bedankt. Ik ken die bestanden maar weet niet meer of ik die betrokken heb bij de back-up. Zal dan wel niet.
Dit jaar zal ik daar extra op letten.Uit je antwoord begrijp ik in ieder geval dat ik er niet heel veel bijzonders voor moet doen.

John ook bedankt; het aangifteprogramma 2008 heb ik volledig opgeslagen in de back-up, maar de door Clusenco bedoelde
bestanden zijn verloren gegaan. Deze zijn nou juist,denk ik, die jij bedoelt met na Openen bladeren naar een/het opgeslagen bestand. Die komen niet meer vanzelf mee met een nieuw te downloaden programma.

Goed weekend verder.

clusenco

Bericht door clusenco » 17 jan 2010 10:44

Zou je via de site van de Belastingdienst niet bij de aangiften van de oude jaren kunnen komen en die dan opnieuw opslaan, bijvoorbeeld via verbeterde aangifte? Als je dan niets wijzigt, niet instuurt (annuleren?) maar wel opslaat, lukt het misschien.

Malibus

Bericht door Malibus » 17 jan 2010 13:36

Even laten weten: heb het aangifteprogramma 2008 gedownload van de belastingdient en na installatie en opening gekozen voor de optie vooringevulde gegevens downloaden. Dat is gelukt, maar de door mijzelf ingevulde aftrekposten zijn hierin niet verwerkt.
Ik zou die op kunnen vragen denk ik, maar daar gaat het niet meer om. Ik kan nu wel proberen of ik dit bestand bruikbaar op kan slaan op USB en/of HD.

Malibus

Bericht door Malibus » 17 jan 2010 14:15

Het is natuurlijk een suf onderwerp, maar toch........: heb vanuit C-programma's-Belastingdienst naar USB gekopieerd.Vervolgens C-programma's/Belastingdienst naar de prullenbak gestuurd, evenals het set- upbestand dat op D stond. Op de USB staat nu het bruikbaar vooringevulde aangifteformulier. Dat is toch het hele verhaal en hoef er verder niets meer aan te doen?

clusenco

Bericht door clusenco » 17 jan 2010 14:30

Hier raak ik het spoor bijster, het is elk jaar weer een verrassing als alles goed gaat en ik weet nooit meer hoe ik het de voorgaande jaren heb gedaan.
Het programma Belastingdienst staat niet op mijn schijf, maar dat komt waarschijnlijk, doordat ik een half jaartje geleden ben overgestapt van een Mac naar Windows.
Met de aangifte 2009 begin ik ergens in maart pas, dus momenteel is het nog een beetje abacadabra voor me.

Malibus

Bericht door Malibus » 17 jan 2010 15:04

Het is in ieder geval troostend de radeloosheid met iemand te delen. Bedankt voor de reakties en succes met de aangifte! :)

keyzer

Bericht door keyzer » 17 jan 2010 18:54

Het programma van de belastingdienst slaat (in Vista) de programma-bestanden op onder Program Files en de data in Documenten.
In het programma zit de locatie van de data ingebakken (Je kan dit wijzigen onder Instellingen)
Als je backups maakt van de data zal je de databestanden weer terug moeten plaatsen op de oorspronkelijke locatie (standaard dus in Documenten) en het aangifteprogramma van het betreffende jaar weer moeten installeren zodat de data weer benaderd kan worden.

keyzer

Bericht door keyzer » 17 jan 2010 19:02

Je kan de data natuurlijk direct naar de stick schrijven, maar tenzij je het programma vanaf een stick kan draaien zal je het toch eerst moeten installeren alvorens de data te kunnen benaderen, of is de belastingdienst zo slim geweest om de data onversleuteld op te laten slaan?

Malibus

Bericht door Malibus » 17 jan 2010 19:32

Bedankt; ik heb geen flauw idee meer wat ik er vorig jaar mee uitgespookt heb, maar door deze ervaring en de raad die ik gekregen heb zal ik er dit jaar behoedzamer en doordachter mee omgaan, opdat het me geen tweede keer gebeurt.

Gesloten