Traag opstarten PC

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
redbad

Traag opstarten PC

Bericht door redbad » 07 dec 2009 07:10

Mijn PC is momenteel erg traag met opstarten en nog trager met afsluiten. Waar kan dat aan liggen?

Oud-Forumlid

Re: Traag opstarten PC

Bericht door Oud-Forumlid » 07 dec 2009 14:49

Dit is wel heel erg weinig info verder.

redbad

Bericht door redbad » 07 dec 2009 22:39

Klopt, wat wil je nog meer weten dan? :roll: Mogelijk zijn er wat algemene oorzaken aan te geven leek mij...

Oud-Forumlid

Bericht door Oud-Forumlid » 08 dec 2009 09:10

Op meerdere topics zijn wel wat algemene oorzaken te vinden. :wink:
http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... =43&t=1495

redbad

Bericht door redbad » 08 dec 2009 16:21

vast en zeker :| een link naar die bewuste topics was me liever geweest. Dat je een probleem duidelijk moet omschrijven snap ik ook nog wel...

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 08 dec 2009 17:41

Welke Windows?
Hoeveel werkgeheugen heb je? XP liefst 512 Mb, best 1 Gb. Vista liefst 1,5 Gb, beter 2 x 1 Gb dual-channel, 32bits best 3 Gb (liefst in dual-channel, 2 x 1 plus 2 x 0,5 Gb).
Maak de Prullenbak zo leeg mogelijk.
Verplaats gedownloade bestanden naar een USB-stick of aparte DATA-partitie.
Verwijder ongebruikte programma's (altijd) met Revo Uninstaller als Gevorderde. Niet opnieuw opstarten na 'ingelaste' eigen deinstallatie van betreffende programma zelf. Opnieuw opstarten moet/kan eventueel na de afwikkeling van het register en de mappen en bestanden door Revo Uninstaller.
Verwijder met CCleaner automatisch (Opties) of handmatig tijdelijke bestanden (vinkje bij 'Prullenbak leegmaken' verwijderen).
Register opschonen met (echter alleen) CCleaner, beslist niet met een ander programma. Alleen bij XP, Vista wil nog wel eens de 'hik' krijgen.
Na opschonen het register defragmenteren met Free Registry Defrag.
Defragmenteren met Defraggler. Zet in Opties 'Grote bestanden achter aan harde schijf plaatsen' aangevinkt en op 100 Mb.
Scans draaien van C:\ met Avast, Spybot S&D en Malwarebytes Anti-Malware.

redbad

Bericht door redbad » 08 dec 2009 18:38

Betreft Windows XP Home. Werkgeheugen 1.5 Gig, Pentium 4 - 2.81 Ghz. Bedankt voor je tips. Programma's verwijder ik idd reeds met Revo want dan blijft er tenminste zo weinig mogelijk troep achter. CCleaner gebruik ik ook. Heb ik nu ook weer gedaan. Register opschonen was ik al voorzichtig mee en doe ik idd alleen met CCleaner. Voor Defrag gebruik ik momenteel MyDefrag daar ben ik goed over te spreken. Heb ook (boot)scan met Avast gedraaid, er werd niets gevonden. Op het moment lijkt het weer in orde en ik weet niet precies waarom, de door jou aangegeven acties heb ik alle doorlopen. Ik had ook tijdje problemen met opstarten van Messenger e.d. en dat is nu ook weer okay. Hoe dan ook ik geloof dat het probleem gefixed is. :)

John van Rhijn

Bericht door John van Rhijn » 08 dec 2009 20:30

redbad schreef:Betreft Windows XP Home. Werkgeheugen 1.5 Gig, Pentium 4 - 2.81 Ghz.
Register opschonen was ik al voorzichtig mee en doe ik idd alleen met CCleaner.
Voor Defrag gebruik ik momenteel MyDefrag daar ben ik goed over te spreken.
Ik had ook tijdje problemen met opstarten van Messenger e.d..
1,5 Gb is ruim voldoende.
Met CCleaner heb ik bij XP Home/Professional nog nooit problemen gehad. Bij Vista 1 keer, maar was ook niet eenduidig fout van CCleaner.
MyDefrag (vh JkDefrag) wordt door doorwinterde ICT'rs als het beste defragmentatie-programma gezien. Defraggler doet het echter wel snel.
MSN Messenger zorgt nog wel eens voor een 'hik'. Gebruik zelf, dat is mijn dochter hier, Al's Messenger: lichter op systeem, minder reclame, sneller en net zo goed.

redbad

Bericht door redbad » 09 dec 2009 19:54

John van Rhijn schreef: MSN Messenger zorgt nog wel eens voor een 'hik'. Gebruik zelf, dat is mijn dochter hier, Al's Messenger: lichter op systeem, minder reclame, sneller en net zo goed.
Goeie tip, heb Amsn al eens bij familie geinstalleerd ivm "de kinderen". Die merkten niet eens het verschil met MSN Messenger :)

Gesloten