account met beperkte rechten

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
Malibus

account met beperkte rechten

Bericht door Malibus » 06 dec 2009 21:23

Al enige jaren gebruik ik voor Windows XP een account met beheerdersrechten; kennelijk een wonder dat dat allemaal nog goed gegaan is. Juister en veiliger is het,dacht ik begrepen te hebben, om gebruik te maken van een account met beperkte rechten, naast dat van het beheer. Verder maakt niemand van de p.c. gebruik, althans niet zonder mijn toestemming. :|

Ik weet wel waar ik dat moet doen, maar als uiteindelijk het account daarop ingesteld is, blijkt dat ik daar alles volledig van de grond af weer op moet bouwen. :(

Het e-mail-account moet opnieuw ingevoerd worden, het lettertype weer aanpassen op gewenst niveau, bureaublad aanpassen, taalinstellingen van sommige programma's, internet explorer weer veranderen naar gebruikerswens etc...., etc.....! Kortom alles wat er aan de basisinstellingen in de loop der jaren veranderd werd. Uiteraard ben ik op dat moment a.h.w. een nieuw toegevoegde gebruiker, met eigen wensen e.d..

Dit is een ondoenlijke zaak. Het aktuele beheerdersaccount gewoon wijzigen in beperkt geeft eenzelfde tijdrovend resultaat.
Vanzelfsprekend houd ik er rekening mee dat ik dit niet goed aanpak, volgens mij moet dit toch eenvoudiger geregeld kunnen worden? :roll:

Malibus

Re: account met beperkte rechten

Bericht door Malibus » 06 dec 2009 23:28

Het is me inmiddels goeddeels gelukt. Had kennelijk nog enige hinder van het Sint Nicolaasfeest.

keyzer

Bericht door keyzer » 07 dec 2009 02:33

Was het niet makkelijker geweest om naast je huidige beheerders-account een tweede beheerders-account aan te maken en die te gebruiken om je huidige account te veranderen in een beperkte account? Op die manier blijft je configuratie gehandhaafd en hoef je niks opnieuw in te stellen.

Het is inderdaad veiliger maar niet erg praktisch om in Windows XP onder een beperkte account te werken. Een beetje paranoia is goed maar maak jezelf niet gek, computeren moet leuk blijven... :shock:

Malibus

Bericht door Malibus » 07 dec 2009 11:17

Bedankt; uw eerste tip had ik inmiddels al toegepast(zie aanvullend bericht). Het is inderdaad uitermate onpraktisch om met een beperkt account te werken in Xp. Dat weet ik nu pas omdat ik dat nog niet eerder gedaan heb. Paranoïa is eveneens een lastige eigenschap om mee te leven, maar deze wordt natuurlijk wel enigszins gevoed op diverse forums. Het is niet alleen feest wat er gemeld wordt. Het gaat niet om "verzonnen" dreigingen natuurlijk.

Wel overweeg ik het onderschrift te verwijderen of te veranderen. :wink:

keyzer

Bericht door keyzer » 07 dec 2009 16:28

Malibus schreef:Bedankt; uw eerste tip had ik inmiddels al toegepast(zie aanvullend bericht). Het is inderdaad uitermate onpraktisch om met een beperkt account te werken in Xp. Dat weet ik nu pas omdat ik dat nog niet eerder gedaan heb. Paranoïa is eveneens een lastige eigenschap om mee te leven, maar deze wordt natuurlijk wel enigszins gevoed op diverse forums. Het is niet alleen feest wat er gemeld wordt. Het gaat niet om "verzonnen" dreigingen natuurlijk.

Wel overweeg ik het onderschrift te verwijderen of te veranderen. :wink:
Ik snap niet dat je alles weer opnieuw moet instellen als je eenmaal je account hebt aangepast, het is dezelfde account met alleen de beperking van het aanpassen van configuratie. Alles blijft hetzelve totdat je dingen gaat veranderen en installeren.
Hoe dan ook, zorg ervoor dat je naast je beperkte account altijd een beheerders-account hebt om alles weer terug te kunnen zetten naar de oorspronkelijke situatie.

Xp en eerdere versies van Windows zijn niet ontworpen om onder beperkte rechten te functioneren. Vista en hoger hebben een beveiligingsmodel waarbij het systeem onder beperkte rechten draait en er per gebeurtenis om verhoogde rechten wort gevraagd als dat nodig is (volgens het systeem)
Wil je helemaal veilig dan moet je aan Linux denken. Ook hier geldt echter dat veiligheid altijd het inleveren van gebruikersgemak betekend.

Wil je dus echt de bescherming van het werken onder beperkte rechten dan moet je aan deze besturingssystemen gaan denken.
Zo niet, dat moet je toch weer gaan denken aan een goede systeem-monitor om het uitvoeren van software te kunnen beperken (dat is waar het om gaat als je onder beperkte rechten werkt) maar ook daarvan heb je de complicaties kunnen ervaren.

Malibus

Bericht door Malibus » 07 dec 2009 17:16

Ik heb het aanvankelijk verkeerd aangepakt denk ik. Al doende moet men leren. Inmiddels werk ik met het account met beperkte rechten met precies dezelfde instellingen zoals ik die gewend was en heb ik niet hoeven aanpassen. Zolang er niets veranderd moet worden in configuratie e.d. , merk ik er niets van. Uiteraard heb ik ook een beheerdersaccount. Ik kijk even aan hoe e.e.a. in de praktijk verloopt.

Ik veronderstel dat er vanaf morgen al een (eerste) merkwaardige situatie ontstaat als er updates beschikbaar zijn van Microsoft. Die mag ik dan, denk ik, niet installeren, en zal moeten wisselen van account. Althans zo denk ik dat te snappen! Is uiteraard niet handig.........lijkt op worstelen met één hand aan de enkel gebonden!

keyzer

Bericht door keyzer » 07 dec 2009 17:52

Malibus schreef:Ik heb het aanvankelijk verkeerd aangepakt denk ik. Al doende moet men leren. Inmiddels werk ik met het account met beperkte rechten met precies dezelfde instellingen zoals ik die gewend was en heb ik niet hoeven aanpassen. Zolang er niets veranderd moet worden in configuratie e.d. , merk ik er niets van. Uiteraard heb ik ook een beheerdersaccount. Ik kijk even aan hoe e.e.a. in de praktijk verloopt.

Ik veronderstel dat er vanaf morgen al een (eerste) merkwaardige situatie ontstaat als er updates beschikbaar zijn van Microsoft. Die mag ik dan, denk ik, niet installeren, en zal moeten wisselen van account. Althans zo denk ik dat te snappen! Is uiteraard niet handig.........lijkt op worstelen met één hand aan de enkel gebonden!
Het installeren van software-ook updates-vergt verhoogde rechten.
Ik heb eerder verteld dat ik ook onder beperkte rechten werk onder XP. Ik maak echter gebruik van software die een soort Linux-achtige situatie creëert. M.a.w je werkt normaal onder beperkte rechten maar als er iets moet gebeuren onder verhoogde rechten krijg je een pop-up venster te zien waarin je je wachtwoord moet invullen, je kan dus on-the-fly overschakelen naar hogere rechten.
Linux gebruikers die bekend zijn met het SUDO principe weten waar ik het over heb.

Ik plaats twee links met informatie over de software echter zonder verdere uitleg en ondersteuning!
Wees gewaarschuwd dat Windows Xp anders zal gaan werken dan je gewend bent en dat je mogelijk moet gaan sleutelen om bijv. programma's die met Windows opstarten goed te laten werken.
Misschien is het een goed idee om de software onder een test account te installeren en daarmee te experimenteren. Nogmaals zorg dat je altijd een account met beheerdersrechten hebt om dingen ongedaan te maken.

Lees de informatie goed door!

http://kay-bruns.de/wp/software/surun/ (duits met engelse google vertaling)
http://www.dedoimedo.com/computers/surun.html (engels)

Link naar pdf in het Nederlands: http://kay-bruns.de/download/SuRun1200nl.pdf

Malibus

Bericht door Malibus » 07 dec 2009 18:30

Bedankt; ik zal mij er uiterst behoedzaam op oriënteren!

Malibus

Bericht door Malibus » 12 dec 2009 15:00

Aangezien er nu toch een komkommertijddipje op het forum heerst, maak ik van deze gelegenheid gebruik nog iets over het "beperkterechtenaccount" te melden. De beschrijving van de installatie van het programmaatje Surum(zie hierboven) is goed te volgen en lijkt ook wel om te doen. De waarschuwing echter dat er mogelijk gesleuteld moet gaan worden aan programma's die met Windows opstarten en dat het besturingssysteem anders zal kunnen gaan funktioneren dan men gewend is, heeft mij doen besluiten hier vooralsnog niet aan te beginnen. Mijn vaardigheden zijn niet ingesteld op experimenten, zeker als ondersteuning en verder advies niet inbegrepen zijn.

Het is wel een interessant programmaatje en aangezien ik voorlopig niet verwacht een ander besturingssysteem aan te schaffen dan wel te installeren, houd ik deze optie nog wel in de gaten.

Malibus

Bericht door Malibus » 13 dec 2009 23:58

Het is niet ondenkbaar dat ik mij vergis, maar als ik de beschrijving van de Firewall Online Armor Free een beetje begrijp, dan biedt dit programma een speelse mogelijkheid om (afzonderlijke) programma's te openen met "Veilig starten". Hiermee wordt dan m.i. toch de situatie Beheerdersrechten en de Beperkte rechten goeddeels nagebootst, zonder dat daadwerkelijk met twee afzonderlijke accounts het (ingewikkelde) switchen in XP nodig is?

In Internet Explorer bijvoorbeeld zal dan, indien ingesteld als veilig starten, niet zomaar iets geïnstalleerd kunnen worden. Ter lezing aanbevolen:

http://www.online-armor-firewall.nl/web ... liger.html

Gesloten