Mijn pc

Vragen over werken met Windows 7, 8, 8.1 en 10
Gesloten
kwababbel

Mijn pc

Bericht door kwababbel » 06 dec 2009 07:16

Ik bezit zelf een pc die al 7 jaar oud is.
Ik moet zeggen dat die prima werkt en nog steeds mee kan (aangezien ik toch nooit game, of heel zware programma's gebruik).
Mijn pc heeft 256 mb ram en 2,4 GH'z.
En dit is denk ik de reden dat mijn pc tegenwoordig bijna constant kraakt en langzaam werkt (alleen al met internetten).
Je hoeft niet aan te komen met virussen, spyware, defragmenteren, nieuwe windowx xp installatie want dat is in orde.
Als software heb ik eigenlijk alleen de SPacks, WinUpdates, IE8, WMP 11, CCleaner en AVG (nu MSSE).
Maar dit kan de computer dus niet meer aan (of zal dat moeten kunnen met 256 mb?).

Mijn vraag is dus wat ik het beste kan doen met mijn pc (extra geheugen, nieuwe pc etc is geen optie).
Ik wil verder met mijn WinXP blijven werken, dus geen linux.
Zou ik het beste geen programma's behalve een browser bv. Google Chrome + CCleaner kunnen instaleren en geen windows updates en SPacks meer omdat dat het geheugen teveel aantast?

Wat is jullie ID erover? :D

Oud-Forumlid

Re: Mijn pc

Bericht door Oud-Forumlid » 06 dec 2009 10:55

Om te beginnen: nooit windows updates uitzetten. Dat kan de PC echt wel hebben. En MSE verbruikt niet veel.
Je geheugen is niet erg veel vind ik. Maar je moet eerst weten wat er in zit en waar.
Zet dit erop http://www.cpuid.com/cpuz.php en kijk bij SPD. Daar kan je zien wat in welk slot zit en of er 1 vrij is.
Als 't geheugen b.v. een SDRAM PC100 of PC133 is, is uitbreiding onredelijk duur en niet echt zinnig hierdoor.
Als dit geheugen b.v. DDR PC2700 of PC3200 is, is uitbreiding met 512MB/1GB misschien 30euro.
Tik je PC (merk/type in) bij een van de wizard die er staan en je weet wat zoiets kan kosten.
http://www.interngeheugen.com/
Van een andere browser gaat je PC echt niet ineens veel sneller draaien.
Ook hiermee kan je veel over je PC te weten komen wat erin zit. http://www.cpuid.com/pcwizard.php of http://www.filehippo.com/download_everest_home/

John van Rhijn

Re: Mijn pc

Bericht door John van Rhijn » 06 dec 2009 21:13

Als je alleen de gewone dingen doet (internet, tekstverwerken, spreadsheet), dan is een P4 nog steeds voldoende.
Zeker als het een P4 is die 'hyper-threading' heeft, waardoor er meerdere dingen tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden.

256 Mb werkgeheugen, is de grootste reden dat je pc traag is.
512 Mb is toch wel het gewenste voor een enigszins vlot draaiende XP, met 1 Gb ben je alles baas.
Bij Tweakers.net kun je in de rubriek Vraag & Aanbod wellicht goedkoop aan extra geheugen komen.
Achterhaal met Everest Home Edition (1.51 of 2.20) of met PC Wizard of met SIW welk moederbord je hebt.
In de handleiding van het moederbord kun je vinden hoeveel van welk geheugen in welke geheugenbanken je nog kunt plaatsen.
Bij oudere moederborden wil de snelheid van de geheugenstrip nog wel eens het maximaal aantal plaatsbare Mb's bepalen.
Misschien staat e.e.a. ook al duidelijk in je pc-handleiding, als je een HP Compaq of Acer of zo hebt.

Aan Avast heb je m.i. een lichter draaiende anti-virus.

In Systeem zou je Automatische Updates op 'Kennisgeving over ....' kunnen zetten, zodat je op een 'dood' moment (kopje koffie of zo) de daadwerkelijke update-ronde kunt starten.

De veiliger browsers zijn Firefox (met NoScript), Internet Explorer 8 (met SmartScreen e.d.) en Opera (Java-script per webpagina te definieeren)
Opera is de lichtste en de snelste.
Google Chrome ben ik niet weg van. Tot nu toe is bij Chrome de snelheid wel wat ten koste gegaan van de veiligheid (een tijdje terug had Google Chrome een monster-update van 100 veiligheids-issues, zie: Security.NL).

Alhoewel je aangeeft niet met Linux te willen werken, zou je een dual-boot met bijvoorbeeld OpenSUSE kunnen overwegen.
De snelheid van OpenSUSE of enig andere Linux zal je verbazen.
Simpel internetwerk doe je dan bijvoorbeeld gewoon met Linux, voor specifiek werk val je terug op Windows XP.
De makkelijkste manier daarvoor is een 2e harde schijf (van de kringloop) van 10 tot 20 Gb plaatsen aan de primaire IDE.
Je huidige harde schijf zet je dan aan de secundaire IDE.
Na installatie van OpenSUSE heb je dan een bootloader-opstartscherm met als eerste keus OpenSUSE en als tweede keus Windows XP.
Bij de installatie van OpenSUSE moet je wel opletten hoe Setup de harde schijven standaard indeelt.
Waarschijnlijk wordt je DATA-partitie verkleint en de verkregen ruimte benut.
Dit moet je zelf (terug) veranderen.
Haal er desnoods een Linux-adept bij.
De installatie van OpenSUSE is wel lastiger dan van Ubuntu, maar OpenSUSE (11.2) heeft betere driver ondersteuning.

Gesloten