Advertentie

Melding : Herstellen schijfruimte ?

Vragen over werken met Windows XP, Vista, 7 en 8

Melding : Herstellen schijfruimte ?

Berichtdoor HvanKessel » 29 aug 2009 20:22

Ik gebruik Windows XP.

Sinds ik windows live mail heb gedownload, wat op zich mooi werkt, krijg ik te pas en te onpas de vraag cq melding van windows live mail : "Ongebruikte schrijfruimte herstellen ? Theoretisch kan ik ja of nee kiezen. In werkelijkheid kan ik helemaal niets meer kiezen of zelfs nog doen De enige uitweg is dan weer de nood escape, stroom af !

Dit gebeurt met en zonder inschakeling van de mail.

Wat te doen ?
HvanKessel

Re: Melding : Herstellen schijfruimte ?

Berichtdoor John van Rhijn » 30 aug 2009 10:43

GeGoogled op 'windows schrijfruimte' levert dit topic op.

Doe als eerste eens alle tijdelijke en andere overbodige bestanden verwijderen met CCleaner.

1. Download en installeer CCleaner (de 'Slim' versie).
2. Start CCleaner op.
3a. Doe bij knop Cleaner in tabblad Windows het vinkje weghalen bij Auto aanvullen en bij Prullenbak leegmaken (de Prullenbak kun je beter niet automatisch schoonmaken: een per ongeluk verwijderd bestand is dan nooit definitiever verloren). Haal in tabblad Applicaties bij Mozilla/Firefox het vinkje weg bij Bewaarde Formulier Informatie. Plaats nergens in de sectie Geavanceerd een vinkje. Klik nu op knop Analyseer (bovenin het vak gaat nu een indicatiebalk meerdere keren van links naar rechts). Gevonden tijdelijke bestanden worden opgesomd. Als het zoeken klaar is, kun je bovenin zien hoeveel er totaal opgeruimd kan gaan worden (zet dit getal even hier op het forum; ben benieuwd). Klik dan op Opschonen. Kies voor verwijderen. Als het veel was, duurt dit even.
Het register hoef je in principe niet op te schonen.
Nergens op internet zul je een test vinden die er een beduidende snelheidswinst van onderschrijft. Microsoft raadt het zelfs af.
Microsoft raadt overigens wel aan het register iets van elk half jaar te defragmenteren (dit kan met Free Registry Defrag).
Dit beide kun je vinden op tussen de XP Myths (op circa 2/3 van de webpagina, vanaf RegClean).
Het enige programma waarmee je, in mijn ervaring, eventueel bij XP en Vista zonder problemen (dus lichtelijk) het register op kan schonen is CCleaner.

Dus als je ook het register nu toch iets op wil schonen:
3b. Maak nu op een andere partitie dan C:\(Windows), bijvoorbeeld D:\(DATA) of een USB-stick, deze mapstructuur aan: X:\BACKUP\CCleaner.
X staat voor het gekozen station.
Klik op knop Register. Klik op Scan naar problemen. Ongebruikte register-sleutels e.d. worden nu opgesomd. Als het zoeken klaar is, klik dan op Herstel geselecteerde problemen. Kies in de pop-up voor Ja (opslaan in backup-bestand). Manoeuvreer met het map+pijl icoon bovenaan in de volgende pop-up naar C:\ en vervolgens met dubbel-klikken naar de map X:\BACKUP\CCleaner. Kies Opslaan. Kies in volgende pop-up voor Herstel alle geselecteerde fouten. Kies OK. Kies Sluit.

3c. Klik op knop Gereedschap. Kies Opstarten. Dit is je lijst opstartprogramma's. Als je daar echt in gaat duiken, de naam van het op te starten programma vragen op internet en dus uitvinden wat het doet, dan staan er waarschijnlijk wel een paar tussen die je onderin kan [Uitschakelen]. Zo worden Microsoft Office en Adobe Reader vaak deels 'voorgeladen'; het programma (als je het een keer gebruikt) start dan wel sneller op, maar het vreet onevenredig veel werkgeheugen, waar de pc trager van wordt. Dus bekijk deze lijst Opstarten een keer intensief, maar schakel niets uit als je er niet zeker van bent. Doe niet [Verwijderen], dan kun je iets ook altijd weer [Inschakelen].

3d. Klik knop Opties. Kies Instellingen. Vink aan Computer automatisch schoonmaken na opstarten. Nu wordt de pc bij elke start geschoond van tijdelijke bestanden. Kies ook Veilige bestandsschoning (1 keer). Verwijder de vinkjes bij Wis 'Vrije Ruimte'-Schijven. Kies Geavanceerd. Plaats een vinkje bij: Verwijder alleen ...., Toon prompt ...., Bewaar alle instellingen .... . Sluit CCleaner nu af.
Opvolgen van advies op websites als deze valt m.i. onder je eigen verantwoordelijkheid en is je eigen risico.
John van Rhijn

Advertentie

Keer terug naar Windows XP, Vista, 7 en 8