backup van complete systeem

Naar wat voor software bent u al lang op zoek?
Gesloten
BryanKuiper

backup van complete systeem

Bericht door BryanKuiper » 17 aug 2007 17:01

Ik ben opzoek naar een backup programma (ik gebruik Windows Vista Home Premium op mijn laptop) die een complete snapshot maakt van c-schijf, die ik zo terug kan zetten, en dan de huidige c-schijf overschrijft. Vroeger deed ik dit met het programma Ghost onder dos. Iemand een tip?

wim66

Bericht door wim66 » 17 aug 2007 17:41

Ik gebruik Bart PE + Drive Image XML. http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... .php?t=265

keyzer

Bericht door keyzer » 17 aug 2007 21:09

wim66 schreef:Ik gebruik Bart PE + Drive Image XML. http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... .php?t=265
Drive Image XML werkt onder Vista maar doet BartPE dat ook?

wim66

Bericht door wim66 » 17 aug 2007 22:03

keyzer schreef: Drive Image XML werkt onder Vista maar doet BartPE dat ook?
Ik heb effe gezocht, en dat werkt idd niet geloof ik.
Maar Vista kan ook zelf een image maken. http://www.microsoft.com/netherlands/on ... ackup.aspx

Afbeelding

BryanKuiper

Bericht door BryanKuiper » 18 aug 2007 13:36

Daar had ik al aan gedacht, maar jammer genoeg kun je met Vista Home Premium alleen backups maken van bestanden en mappen. Een backup maken van je hele partitie als snapshot kan alleen onder Vista Business en hoger.

Drive Image XML werkt wel onder Vista? Heb ik aan die alleen genoeg, of zou ik ook nog BartPE nodig hebben? En dat is gewoon freeware?

Bedankt voor de hulp!

keyzer

Bericht door keyzer » 19 aug 2007 11:23

Het is niet mogelijk om met DriveImage XML een backup terug te zetten op een harde schijf die op dat moment in gebruik is. Daar is BartPE voor nodig die helaas niet onder Windows Vista werkt.
Je zou eventueel de harde schijf waar je de backup op terug wilt zetten als slave in een andere pc kunnen plaatsen, maar dat lijkt me nogal omslachtig.

De BartPE cd fungeert is een soort afgeslankte versie van het besturingssysteem dat in ieder geval genoeg functionaliteit biedt (zonder dat je harde schijf aangesproken dient te worden) om de backup terug te zetten.

Als je van knutselen houdt kan je proberen zelf een Windows Vista PE (Preinstallation Environment) cd te maken met de Windows Automated Installation Kit (gratis te downloaden van MS).

Kijk maar eens op onderstaande link.

http://apcmag.com/3894/windows_pe_2_0_a ... aintenance

wim66

Bericht door wim66 » 21 aug 2007 13:46

Mogelijk is de Knoppix cd een oplossing.
Ik weet niet wat voor backup programma er op staat, maar volgens deze site kan het.

Ben hem nu aan het downen.
Zal er effe een cd van bakken en uitproberen, ben zelf ook wel benieuwd.

Haaglander

Bericht door Haaglander » 26 aug 2007 21:22

Norton Ghost 12
Niet gratis weliswaar maar is betrouwbaar en werkt als een zonnetje.

keyzer

Re: backup van complete systeem

Bericht door keyzer » 28 jul 2009 12:51

asap schreef: - In tegenstelling tot eerdere berichten (keyzer), zou het volgens deze link ( http://www.fan.tv/Digitaal/toontext.asp?id=17022 ) wel mogelijk zijn om programma DriveImage XML te gebruiken voor backups!
Dat heb ik nooit gezegd.
Natuurlijk kan je DriveImage gebruiken voor backups-om precies te zijn een image van de hele harde schijf, daar is het nu eenmaal voor gemaakt! Je kan het programma (althans de gratis versie) alleen niet gebruiken om de (image) backup terug te zetten op een schijf die in gebruik is. Je zal daarvoor een boot cd moeten gebruiken zodat de harde schijf waar de image naar moet worden geschreven niet in gebruik is.

asap schreef: PS: wat is voordeel van backup van bestanden (documenten, afbeeldingen, ...) t.o.v. gewoon die bestanden te kopieren op bvb harde schijf?
Deze vraag is me niet helemaal duidelijk.
Bedoel je dat je de backups op de schijf waarop de originele data staat wilt opslaan? Dat lijkt me niet erg handig als de harde schijf crasht en dus niet meer te benaderen is (althans niet zonder het gebruik van dure software). En wat als de hele computer bijv. wordt gestolen of in vlammen op gaat?

asap

Bericht door asap » 28 jul 2009 20:42

Alvast bedankt voor de respons en voor alle duidelijkheid, ik ben maar een leek en het is niet mijn bedoeling om op iemands tenen te trappen!

Dus als ik het goed begrijp is die DriveImage een goed systeem, maar je bent er niets mee als gans uw PC crasht of blokkeert en je moet heropstarten vanaf opstart-CD.
Of je moet er telkens een boot-CD van maken (hoe doe je dat?). Ik zoek nml een eenvoudig en goedkoop systeem om bij een volgende crash of blokkage van mijn PC snel terug te kunnen opstarten met Windows en mijn belangrijkste software en instellingen. Daarnaast zoek ik ook een goed systeem om naast mijn documenten en foto's, ook mijn mails te kunnen herstellen/terugplaatsen na een heropstart van PC. Het systeemherstel van Vista is zeer goed systeem (iets zoals DriveImage), maar daar ben je natuurlijk niets mee als PC crasht en je moet heropstarten vanaf opstart-CD (net zoals DriveImage)! Is er dan geen methode om die mankementen te omzeilen? Kan men niets doen met die partitie van de interne harde schijf in C- en D-partitie?

Wat betreft de tweede punt (backuppen ipv kopieren) kan ik hier mijn vraag wat verduidelijken. Ik heb een vriend die op zijn externe harde schijf geen backups maakt, alvast daar geen programma voor gebruikt, maar gewoon zijn belangrijke documenten of mappen (met documenten, foto's, muziek, ...) op regelmatige basis kopieert naar die externe harde schijf. Hierdoor heeft hij geen programma nodig dat dan ook geen geheugen inneemt en niet kan interferen met andere programma's. Mijn vraag is dan wat het voordeel is van het gebruik van een backupprogramma als het toch geen systeemgegevens (programma's en instellingen) kan herstellen?

Dank bij voorbaat voor elke goede raad of respons.

keyzer

Bericht door keyzer » 11 aug 2009 13:19

asap schreef:Alvast bedankt voor de respons en voor alle duidelijkheid, ik ben maar een leek en het is niet mijn bedoeling om op iemands tenen te trappen!

Dus als ik het goed begrijp is die DriveImage een goed systeem, maar je bent er niets mee als gans uw PC crasht of blokkeert en je moet heropstarten vanaf opstart-CD.
Of je moet er telkens een boot-CD van maken (hoe doe je dat?). Ik zoek nml een eenvoudig en goedkoop systeem om bij een volgende crash of blokkage van mijn PC snel terug te kunnen opstarten met Windows en mijn belangrijkste software en instellingen. Daarnaast zoek ik ook een goed systeem om naast mijn documenten en foto's, ook mijn mails te kunnen herstellen/terugplaatsen na een heropstart van PC. Het systeemherstel van Vista is zeer goed systeem (iets zoals DriveImage), maar daar ben je natuurlijk niets mee als PC crasht en je moet heropstarten vanaf opstart-CD (net zoals DriveImage)! Is er dan geen methode om die mankementen te omzeilen? Kan men niets doen met die partitie van de interne harde schijf in C- en D-partitie?

Wat betreft de tweede punt (backuppen ipv kopieren) kan ik hier mijn vraag wat verduidelijken. Ik heb een vriend die op zijn externe harde schijf geen backups maakt, alvast daar geen programma voor gebruikt, maar gewoon zijn belangrijke documenten of mappen (met documenten, foto's, muziek, ...) op regelmatige basis kopieert naar die externe harde schijf. Hierdoor heeft hij geen programma nodig dat dan ook geen geheugen inneemt en niet kan interferen met andere programma's. Mijn vraag is dan wat het voordeel is van het gebruik van een backupprogramma als het toch geen systeemgegevens (programma's en instellingen) kan herstellen?

Dank bij voorbaat voor elke goede raad of respons.

Wegens tijdgebrek kon ik helaas niet eerder verder op je vragen ingaan.
Het lijkt me dat je een beetje vastloopt op de terminologie. Ik denk dat we dus even helemaal opnieuw moeten beginnen.

Je probleem is dat je pc regelmatig vastloopt en zelfs helemaal niet meer op te starten is. Je hebt hierdoor al een paar keer Windows opnieuw moeten installeren. Jij hebt het over 'her-opstarten vanaf de opstart-cd' maar wellicht bedoel her-installeren vanaf de installatie-cd of bedoel je dat je een soort herstel-installatie hebt gedaan?
Verder vergelijk je Windows systeemherstel met DriveImage XML maar dat klopt dus niet.

Het probleem hierbij is dat je steeds je je software weer opnieuw moet downloaden en configureren wat natuurlijk een tijdrovende bezigheid is. Een efficiëntere optie in dit geval is het terugzetten van een image die je eerder hebt gemaakt.
Met een image bedoel ik in dit geval een 1 op 1 kopie van de gehele harde schijf: dus besturingssysteem plus alle geinstalleerde software e.d. Het is dus een kloon van de hele harde schijf.
Dit i.t.t. een back-up waarmee ik in dit geval bedoel een kopie van een individuele map of bestand.
Het spreekt voor zich dat uit praktische overwegingen zowel een image als individuele backups op een externe drager worden opgeslagen.

Je vraagt wat het voordeel is van backups t.o.v een image. Ik vraag me af of je over een voordeel kan spreken omdat beide opties in de praktijk verschillende doelen dienen.
Een image wordt vooral gebruikt om het hele systeem te herstellen in het geval van een systeemcrash, hardnekkige malwarebesmetting of als je een andere harde schijf hebt aangeschaft en je niet alle software weer helemaal opnieuw wilt installeren.

Een back-up van individuele bestanden/mappen gebruik je als vangnet als een bepaald(e) bestand of map per ongeluk wordt gewist of corrupt raakt.

Uiteraard kan je individuele bestanden en mappen ook vanaf een image terugzetten. Alleen kost het maken van image van het hele systeem veel meer tijd dan het maken van een back-up van een individueel bestand.
Doordat het maken van een image nogal tijdrovend is doe je dit niet elke dag. Het gevolg is dat de image meestal achterloopt op de actuele staat van je systeem. Een andere probleem is dat als je steeds images maakt van de meest recente staat van het systeem eventuele fouten, virussen e.d ook mee worden opgeslagen.

De meest praktische oplossing-althans, zo zou ik het doen-lijkt me een combinatie van beide mogelijkheden.
Na het installeren en configureren van Windows en de belangrijkste software maak je een image van het gehele systeem. Hierdoor ben ik er van verzekerd dat de software zich in oorspronkelijke staat bevindt en zo veel mogelijk vrij is van fouten (en evt. malware).

Naarmate je de computer gebruikt en documenten en andere bestanden bijkomen kan je daarvan dan backups maken op een externe drager. E-mail programma's incl instellingen en opgeslagen mail kan je-afhankelijk van de programma's die je gebruikt-m.b.v speciale software opslaan. Hetzelfde geldt voor je browserinstelligen.

Welke software te gebruiken?
Ik ben daarover snel uitgesproken simpel omdat ik zelf niet werk met images. Ik ken wat gratis software betreft behalve DriveImage XML alleen HDClone en Easeus. Als ik het goed begrijp hoef je voor de laatste twee niet apart een boot-cd te maken. Hoe e.e.a precies werkt weet ik niet maar misschien kan Wim je daarmee verder helpen.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je van te voren goed op de hoogte bent van eventuele beperkingen van de gratis versies zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Voor het opslaan van individuele backups (evt. geautomatiseerd) kan je bijv. Cobian gebruiken en voor Firefox en Thunderbird kan je MozBackup gebruiken. Voor Internet Exploren en Windows Mail weet ik zo gauw geen gratis back-up software.

HDClone:
http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html
Aeseus:
http://www.easeus.com/disk-copy/feature.htm

Rest mij nog te zeggen dat het steeds vastlopen van Windows natuurlijk niet normaal is. Windows heeft zijn kuren maar als je in korte tijd meerdere malen Windows weer hebt moeten installeren dan gaat er iets niet helemaal goed. Misschien is het goed om eerst even uit te zoeken wat er precies verkeerd gaat en dat op te lossen.
Zoals gezegd zullen eventuele fouten die na verloop van tijd in het systeem zijn geslopen ook mee worden opgeslagen. Zo blijf je aan de gang.

/Edit
Aangezien je Windows installatie steeds vastloopt is de volgende configuratie misschien iets voor jou. Het is een uitbreiding van wat ik zelf doe.
Ik heb twee harde schijven in de computer en een externe harde schijf.
Harde schijf 1 is 80 GB groot en bevat alleen het besturingssysteem en de geïnstalleerde software.
Harde schijf 2 is 320 GB groot en bevat alle data zoals downloads, documenten e.d. Als ik iets download of opsla dan wordt deze naar de tweede schijf weggeschreven. Het spreekt vanzelf dat je hiervoor e.e.a moet aanpassen in de door jouw gebruikte software. Je zal de bijv. je tekstverwerken zo moeten instellen dat ie documenten naar een locatie de tweede schijf opslaat, idem voor downloads via je browser etc.

Zelf maak ik alleen van de tweede schijf regelmatig een back-up zodat, als Windows onherstelbaar vastloopt, ik alleen de eerste schijf hoef te herstellen.
In jouw geval kan je dan ook van de eerste schijf een image maken. Software en data zijn dus op deze manier gescheiden.
Als Windows vastloopt dan is je data nog intact en als er onverhoopt iets gebeurt met de data-schijf heb je nog de back-up op de externe schijf

Gesloten