Partitie manager

Vragen en discussies over Ubuntu, Linux Mint en andere distro's
Gesloten
wim66

Partitie manager

Bericht door wim66 » 19 jun 2007 17:01

Ik zoek de beste gratis partitie manager.
Ik wil een multi boot maken, en Ubuntu naast Windows installeren.
Nu weet ik dat Ubuntu dat zelf kan, maar voor de zekerheid.

firefoxfan

Bericht door firefoxfan » 19 jun 2007 22:11

Gnome Partition Editor Live CD 0.3.4-7
Lees hier maar eens verder download link staat erbij.
Hier wat uitgebreider

wim66

Bericht door wim66 » 19 jun 2007 23:16

Gnome zit al op de Ubuntu cd.
Maar ik zag dat die live cd er ook in het Nederlands is, ga ik die maar even downloaden. Wederom bedankt voor je tips.
Heb Ubuntu net even bekeken, maar dat ziet er mooi uit, werkt prima met mijn hardware.(hoop dat dat ook geld voor m'n draadloze netwerk adapter)

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 19 jun 2007 23:44

wim66 schreef:Gnome zit al op de Ubuntu cd.
Maar ik zag dat die live cd er ook in het Nederlands is, ga ik die maar even downloaden. Wederom bedankt voor je tips.
Heb Ubuntu net even bekeken, maar dat ziet er mooi uit, werkt prima met mijn hardware.(hoop dat dat ook geld voor m'n draadloze netwerk adapter)
Wim,

Lees hier ook meer over Ubuntu:
http://www.minwin.nl
(kijk vooral in het menu links)

Als je vragen over Ubuntu hebt of de installatie, stel ze dan in het vervolg maar weer hier (ik heb het Linux-forum van GSS net weer open gegooid):
http://www.gratissoftwaresite.nl/forum/ ... m.php?f=24

Ik draai zelf al anderhalf jaar met grote tevredenheid Ubuntu, dus als je iets wilt weten. En er zijn meer Ubuntu-kenners die dit forum volgen.

wim66

Bericht door wim66 » 19 jun 2007 23:59

matthijs schreef: Ik draai zelf al anderhalf jaar met grote tevredenheid Ubuntu, dus als je iets wilt weten. En er zijn meer Ubuntu-kenners die dit forum volgen.
Ik ben op de hoogte, heb jouw links gevolgd en mijn interesse werd weer aangewakkerd.
Had al eerder een beetje met linux gewerkt, maar in een tijd dat dat veel moeilijker was.
Het is nu wel heel makkelijk gemaakt om Ubuntu te installeren.

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 20 jun 2007 00:08

wim66 schreef: Had al eerder een beetje met linux gewerkt, maar in een tijd dat dat veel moeilijker was.
Het is nu wel heel makkelijk gemaakt om Ubuntu te installeren.
Ja, en ook om mee te werken. Ik gebruik XP en Vista bijna alleen nog om software mee testen en uit te proberen. Het echte werk doe ik met Ubuntu: veel sneller en stabieler. En bijna alles wat onder Windows kan kan tegenwoordig ook onder Linux (soms met wat extra inspanning, maar als je van een beetje uitproberen en prutsen houdt moet dat geen probleem zijn :D )

wim66

Bericht door wim66 » 20 jun 2007 00:15

Ik hou wel van prutsen. :D
Overweeg nu om Ubuntu op een Vitual Box te installeren.
Dan hoef ik nog even geen dual boot te maken.

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 20 jun 2007 00:20

wim66 schreef:Ik hou wel van prutsen. :D
Overweeg nu om Ubuntu op een Vitual Box te installeren.
Dan hoef ik nog even geen dual boot te maken.
Ja, dat kun je ook heel makkelijk doen. Of Vista met VirtualBox onder Ubuntu, zoals ik doe :D

Nog een mogelijkheid om Ubuntu te proberen is Wubi (wat ik zelf nog niet uitgeprobeerd heb trouwens):
http://www.minwin.nl/blog/wubi

Succes met wat je kiest in elk geval!

(ik heb deze draad maar even naar het opnieuw geopende Linux-forum van GSS verplaatst trouwens)

wim66

Bericht door wim66 » 20 jun 2007 00:54

Mooi dan kan ik hier verslag uit brengen. :D
De Virtual box is geinstalleerd, en ik schrijf dit bericht vanuit Ubuntu(live cd)
Nu nog even installeren op de 10GB virtuele statische schijf en dan kan ik aan programma's beginnen.
Openoffice 2.2 zit er al in, da's mooi
En FireFox natuurlijk, kon ik gelijk het internet op.

matthijs
Website beheerder

Bericht door matthijs » 20 jun 2007 01:02

wim66 schreef:Mooi dan kan ik hier verslag uit brengen. :D
De Virtual box is geinstalleerd, en ik schrijf dit bericht vanuit Ubuntu(live cd)
Nu nog even installeren op de 10GB virtuele statische schijf en dan kan ik aan programma's beginnen.
Openoffice 2.2 zit er al in, da's mooi
En FireFox natuurlijk, kon ik gelijk het internet op.
Waarschijnlijk zit het meeste er al wel in. Als je nieuwe software wilt installeren kijk dan trouwens altijd eerst in Ubuntu bij Systeem | Beheer | Synaptic (daar kun je kiezen uit bijna 20.000 programma's die geschikt zijn gemaakt voor Ubuntu).

Lees hier meer over software installeren onder Ubuntu:
http://www.minwin.nl/ubuntu/softwareinstalleren

wim66

Bericht door wim66 » 20 jun 2007 01:29

Bedankt hier kan ik weer een tijdje verder mee.

wim66

Bericht door wim66 » 20 jun 2007 02:22

The eagle has landed. :D Ubuntu draait.
De Ubuntu installer wilde de partities niet aanmaken, maar de live cd van Gnome bracht uitkomst.
Daarmee is het veel makkelijker ook, de root partitie en swapfile partitie waren in twee minuutjes gepiept.
FireFox is al Nederlands.
Nu moet ik nog even 60 updates installeren want de Update manager diende zich meteen aan.
Ga nu eerst naar mijn bedje toe, morgen weer verder. :P

wim66

Bericht door wim66 » 21 jun 2007 15:33

Afbeelding

Gesloten